Sök på klokast.se


SIEM Startsida
Webbutik
Webbkurs

Eksem, utslag, klåda

Folkmedicinsk tradition

Värm och smörj på ljunghonung på eksemen. Det mjukar upp och sägs vara välgörande.

Hacka blad och blommor från en maskros och lägg detta som omslag på eksemet. Du kan även koka blad och blommor och smörja avkoket på utslaget. Upprepa behandlingen varannan dag.

Koka 1/2 paket vetekli i 2 liter vatten, sila ifrån massan och häll vätskan i badvattnet. Detta lindrar klådan.

Kloka Gubbens kommentarer:

Det finns många anledningar till och typer av eksem, t ex förgiftning , vaccinationsskadorgluten i livsmedelTarmförgiftning kan närmast alltid misstänkas bidra till problemen. Huskurerna hjälper ibland. men långt ifrån alltid. Naturmedicinskt ser man ofta eksemen som ett uttryck för att kroppens vanliga utsöndringsvägar (lever - tarm, samt njure och lungor ) inte är tillräckliga, utan gifter söker sig ut direkt genom huden. (Maskros är t ex ett välkänt levermedel) Om man vet att man har problem med något utsöndringsorgan (indikerat genom t ex allergier, förstoppning, njur- o ryggsmärtor, etc), är det inte någon större idÈ att laborera med salvor och påstrykningar på huden, utan man bör gå till roten med problemet.

Cortsonsalvor lindrar ofta eksemen tillfälligt men botar inte den bakomliggande förgiftningen. Andra cortisonmediciner kan rent av förvärra problemen långsiktigt. Se också Läkemedelsbiverkningar

Om du har egna hälsoproblem kan du ha stor glädje av SIEMS WEB-kurs i ekologisk medicin.


Nyheter

SVT TEXT 110 Lör 28 Nov 15:29:23 INRIKES 28 NOVEMBER Glutenfritt kan hjäla psoriasis-sjuka Många av de som lider av hudsjukdomen psoriasis kan bli hjälpta av glutenfri kost, visar en studie vid Akademiska sjukhuset i Uppsala. Enligt professor N N finns det psoriatiker med en okänd glutenallergi. När den upptäcks blir de väldigt mycket bättre i sin psoriasis. Ca 180.000 svenskar lider av psoriasis. Av dessa bedöms 10-15 procent kunna bli av med sina hudbesvär om de byter till glutenfri kost, dvs avstår från mat som innehåller vete, råg, korn och havre.

SIEMs kommentar: "Gluten" förklarar inte så mycket i sig, men sammanhanget visar att eksemen ofta hänger samman med tarmstörningar. Se gärna avsnitet om Glutenallergi.


Mailat till SIEM

Kort om psoriasis

Hej, jag har lindrig psoriasis. Vilka är mina chanser att bli av med mina besvär helt? tacksam för svar.

Hej !
Det beror på många saker, t e x - hur gammal du är - vilka kostvanor du har och kan tänka dig att förändra dem - vilken behandling du kan tänka dig.
Men många har fått hjälp .

Med vänlig hälsning
Ulf


Psoriasis

Hej Jag mår för det mesta dåligt utan att kunna sätta fingret på vad felet är. Jag är ofta trött, känner mig hängig och lite halv förkyld. Så här har jag alltid mått men är nu trött på det. Är för det mesta dålig i magen också, det växlar mellan förstoppning och diarré. Jag anar att det är här kärnan till problemet finns. För övrigt har jag glutenintolerans i släkten och har själv psoriasis. Mvh

Hej, tack för brev. Psoriasis är ett kroniskt symtom på en ganska långt gående inre förgiftning som kroppen kämpar med. Att kroppen verkligen kämpar med den - och försöker göra något åt den - tar sig uttryck både i din allmänna förkylningskänsla och opålitliga tarm. Detta är nämligen tecken på att kroppen - efter förmåga - försöker utsöndra gifter. Tröttheten hänger ihop med detta - gifter cirkulerar i blodet och påverkar både hjärna och andra organ. Mest sannolikt är din lever det stora problemet. Den skulle avskilja och utsöndra de gifter som cirkulerar i blodet, men lyckas inte särskilt bra med detta. Den behöver ordentlig hjälp.

Utan undersökning kan - och får - jag bara ge allmänna råd: - drick ordentligt med vatten, gärna 2,5-3 liter/dag. - drick maskrosthe, ät rädisor, selleri, maskrossallad, bittra och kärva smaker - undvik alla läkemedel och kemiska gifter som kan störa levern ytterligare För att ge dig bästa hjälp skulle jag behöva träffa och undersöka dig.

Med vänlig hälsning Ulf

Hej igen! Tack för ditt förra svar. Du säger att jag lider av en långt gången inre förgiftning. Det låter ju ganska allvarligt. Vad är det för gift som min lever kämpar med? Och var kommer det ifrån? Jag förstår att du inte kan svara på sådana frågor utan att undersöka men du kanske kan ge några exempel på vad det kan röra sig om. Ser fram mot ett svar.

Hej igen
Den inre förgiftningen kan starta på olika sätt, både med känslomässiga kriser och med kemiska förgiftningar (lösningsmedel, läkemedel, vaccinationer etc). Det bekymmersamma ligger ofta inte i den ursprungliga orsaken, utan i det förhållandet att när ett organ blir förgiftat börjar det "samla på sig" avfall som det inte kan frigöra sig ifrån. (Varje organ och cell producerar ju lite avfall varje dag, och detta måste transporteras bort och ut, annars bildas det "kompost". Komposten sätter sedan ned cirkulationen i organet mer och mer.).Glutenintolerans är också ett tecken på samma typ av problem, och ger också dåligt näringsupptag. Är du nyfiken på att lära dig hur "alltihop" fungerar kan du gärna titta på /kurs.
Med vänlig hälsning Ulf


Urtikaria

Hej! Lider sen några år tillbaka av urticaria,äter zyrlex,det hjälper. Men jag får bara fler och fler celluliter, fast jag tränar regelbundet. Kan min klåda och nässelutslag ,samt mina celluliter bero på nedsatt leverfunktion? Är frisk i övrigt,sover mina åtta timmar,har bra aptit,är inte överviktig. Äter inte överdrivet nyttigt,men inte onyttigt heller. Vad kan man äta för att "förbränna"celluliterna? Har läst att rödbetssaft ska vara bra!Även kelp. Jag kanske ska gå till en homeopat och bli undersökt? Kan du tipsa om någon bra? Vänliga hälsningar

Webbkurs

Hej !
Din gissning på nedsatt leverfunktion är inte så tokig, kan vara annat också, men åt det hållet är rätt. Antibiotikakurer? Det du möjligen själv kan göra är kraftig massage och borstning, men gör du inte något åt det "grundläggande" så blir det mycket måttlig effekt. Totalt proteinfri diet ( även måttligt med fett) kan möjligen också dra åt rätt håll vad gäller celluliterna, men det är synnerligen vanskligt att rekommendera, eftersom jag inte har mer information om din kropp.

Med vänlig hälsning
Ulf / SIEM


Läkemedelsföljder?

Hej ! Vill gärna höra din åsikt om detta. Har troligtvis fått svamp. Har under vårvinter och våren ätit Cefamox, Diflucan o Lamisil. Har nu kliande områden här och där på kroppen.Allt började med en ilsken halsfluss., och sedan har det bara rullat på. Vad göra för att få bort svampen? Man blir ju vansinnig av allt kliande och svullnaden som kommit runt bröst och mage irriterar mig mycket. MVH

Hej
FASS ger följande upplysningar om de läkemedel du tagit. Lamisil: Vanliga biverkningar: Bl a hudutslag, nässelsutslag Diflucan: Mindra vanliga biverkningar: Hudutslag Cefamox: Vanliga biverkningar: Klåda, utslag
Det går inte att säga av din beskrivning om dina besvär beror på svamp (svamp är ofta en biverkan av antibiotikamedicinering, t ex i samband med halsfluss ) eller en läkemedelsbiverkan, eller ev något annat. Du behöver hjälp av ngn erfaren naturterapeut.

Med vänlig hälsning
Ulf